Coronavirus (COVID-19) maatregelen

De wereld in de greep van een pandemie, veroorzaakt door het corona virus. Om deze reden heeft de overheid bepaald dat sinds 22 april de mondzorgkundige praktijken weer reguliere patiëntenzorg aan mogen bieden, onder bepaalde voorwaarden.

Wij kunnen ons voorstellen dat dit nogal wat vragen bij u oproept.
Want hoe kunt u naar de kaakchirurg waar verschillende patiënten en personeel samen komen, zonder dat u besmet raakt?

Hieronder vraag en antwoord voor onze patiënten.

Ik heb klachten, ik nies en hoest veel, mag ik een afspraak maken?

Nee, iedere patiënt met klachten zoals verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, benauwdheid, koorts (meer dan 38⁰C), kunnen wij, om andere patiënten en ons eigen personeel te beschermen, niet langs laten komen. Indien u huisgenoten heeft die ziek zijn of Corona gerelateerde symptomen hebben, dan maken ook wij liever geen afspraak.
Hetzelfde geldt voor patiënten van 70 jaar en ouder, mensen die in thuisisolatie verkeren of voor mensen die in een instelling (verpleeghuis) met een verstandelijke beperking wonen.

Nog niet zo lang geleden heb ik Corona gehad en ik heb een afspraak staan. Moet ik mijn afspraak afzeggen?

Indien u weer volledig bent hersteld, bent u vrij om langs te komen. Let wel, u bent dan langer dan 2 weken geleden genezen van Corona.

Hoe ziet de behandeling er nu precies uit?

Door de maatregelen is zowel het ontvangst evenals de behandeling anders dan normaal. We ontvangen onze patiënten met een glimlach, maar zullen u niet de hand schudden. We zullen u geen koffie of thee serveren en ook is het niet mogelijk om het toilet te gebruiken. Omdat handhygiëne bij deze virusuitbraak een belangrijk bron van besmetting blijkt te zijn, vragen wij u om bij het betreden van de praktijk uw handen te wassen met water en zeep of te desinfecteren met handalcohol. Na het reinigen is het opletten om niet opnieuw uw gezicht en/of zaken zoals mobiele telefoon en sleutels aan te raken. Verder proberen we in de wachtruimte de 1,5 meter afstand te bewaren, welke door de Rijksoverheid wordt geadviseerd. In de behandelkamer houden wij ons aan de Richtlijn Infectiepreventie in Mondzorgpraktijken. Voor sommige behandelingen kan het wenselijk zijn om uw mond 1 minuut lang te spoelen. Dit zullen wij dan tijdig aangeven en u hier alle ruimte voor geven. Na de behandeling wordt de hele behandelruimte gedesinfecteerd. Aanvullend op de Richtlijnen Infectiepreventie in Mondzorgpraktijken houden wij ons aan de hygiëne maatregelen van het RIVM, om ú en onszelf te beschermen.

Hoe verloopt de patiënten inschrijving, zonder dat er contact is?

Patiënten inschrijvingen zijn aan de balie. Om gepaste afstand te bewaren en om contact te vermijden, mag u niet over de gemarkeerde streep heen stappen. Deze streep is op de grond, voor de balie, gemarkeerd. Nadat u uw handen heeft gedesinfecteerd, zullen wij u vragen om de volgende documenten op de balie neer te leggen: 1. Verwijsbrief van uw tandarts (tenzij deze gemaild is); 2. ID of paspoort; 3. Gezondheidsverklaring, welke u op de balie in kunt vullen; 4. Indien u medicijnen gebruikt, een overzicht van medicatie. Met handschoenen zal de balie assistente of praktijkmanager deze documenten van de balie pakken en de inschrijving voltooien. Na de inschrijving worden al uw persoonlijke documenten weer op de balie geplaatst, waar u deze weer op kunt halen.

Het zou fijn zijn als ik mijn man mag begeleiden naar het consult. Mag dat?

Onze praktijk is kleinschalig. Indien alle patiënten met begeleiding onze kliniek zouden bezoeken, dan kunnen wij niet de 1,5 meter afstand voor andere patiënten garanderen. Mocht u toch samen willen komen, dan vragen wij uw begeleiding om buiten of in de auto te wachten. Na de behandeling zullen wij uw begeleiding bellen zodat u opgehaald kunt worden. Kinderen van 18 jaar en jonger zijn uitgesloten van deze regel. Alleen zij mogen met begeleiding (maximaal 1 persoon) de praktijk betreden. Geef dit s.v.p. aan bij het maken van een afspraak.

We komen van buiten Amsterdam en willen daarom op tijd vertrekken. Kunnen wij bij jullie wachten tot we worden opgeroepen voor de behandeling?

Om het kruisen van het patiënten verkeer te voorkomen, laten wij niemand langer dan 10 minuten voor de afspraak toe. We plannen de afspraken extra ruim in, om te voorkomen dat patiënten met elkaar in contact komen. Komt u te vroeg, dan vragen wij u buiten de praktijk te wachten. Tot 10 minuten voor uw afspraak. In de kliniek is het aantal wachtstoelen geminimaliseerd. Neemt u daarom plaats op de stoel die door de assistente u wordt toegewezen. Luistert u alstublieft goed naar de aanwijzingen van ons personeel. Nadat u wordt opgeroepen voor de behandeling, wordt deze stoel gedesinfecteerd.

Hoe weet ik of jullie personeel niet ziek is?

Elke dag vullen wij onze gezondheidsgegevens in op de OLVG Corona check (Luscii). Achter deze app zit een team van zorgprofessionals die onze data nauwlettend in de gaten houdt. Indien verontrustende gegevens in worden gevuld, dan worden wij direct door een arts gebeld. In overleg met de desbetreffende collega en het OLVG ziekenhuis zal dan worden gekeken of er besmettingsgevaar is. Indien dat zo is, dan zal deze collega niet naar kliniek komen en wordt zij, zolang nodig, vrijgesteld van werkzaamheden.

Verder werken wij volgens de RIVM richtlijnen. Daarom dragen wij persoonlijke beschermingsmiddelen om anderen niet te besmetten, maar ook om onszelf te beschermen.

Mocht u andere vragen hebben, bel dan gerust: 06-29379489

Spoed?

Nabezwaren of nabloedingen kunnen uiteraard voorkomen.
Ook buiten onze openingstijden kunt u bellen met: